Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Hei kaikki nykyiset ja tulevat ryhmäläiset!

Tästä tämä alkaa, siis keskustelu, kokemustenvaihto yms kansalaismediaan ja siinä toimimiseen liittyen.

Lyhyt esittelyni: Olen Marko Olander, sosionomi Espoosta. Ylläpidän Palana pelissä -portaalia (www.palanapelissa.net), joka on vahva perusteluni osallistua kansalaismediakeskusteluun. Portaalini täytti maaliskuussa 500 päivää. Sen kova tavoite on löytää innokkaita ja sitoutumishaluisia kansalaisia, joiden kirjoituksia ja kuvia voisi em. osoitteessa julkaista.

Näin aluksi, voisitteko kertoa jotain itsestänne ja miksi olette valinneet tämän ryhmän? Mistä asioista haluaisitte keskustella? Millaisia toiveita ja tavoitteita teillä on tämän ryhmän suhteen? Millaista apua toivotte tämän ryhmän keskustelusta olevan teille?

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei kaikille!
Minä olen Mari Rauhala, sosiologi, tuleva psykologi, Mikkelistä. Töitä teen Otavan Opistolla verkkopedagogina.
Kiinnostukseni kansalaisvaikuttamiseen kumpuaa toisaalta opiskeluajalta ja perehtymisestä valtatutkimukseen ja toisaalta hyvin henkilökohtaisista kokemuksista siitä, että ei tule kuulluksi tai noteeratuksi. Erityisesti kotihoitovuosina huomasi miten lasten, lapsiperheiden ääni ei kuulu tai näy ja miten verkko mahdollistaa osallistumisen yhteiskunnallisiin asioihin niin kunta kuin valtakunnan tasolla.
Minua kiinnostaa myös valtaistuminen psykologisesta näkökulmasta. Missä olosuhteissa, tilanteissa ihminen uskoo pystyvänsä vaikuttamaan ja vieläpä haluaa, uskaltautuu siihen. Minkälaisia tarinoita tuotetaan tässä ajassa.
Tältä ryhmältä saan toivottavasti ideoita, ajatuksia kansalaisvaikuttamisen lisäämisestä. Oma näkökulma on tähän asti rajoittunut hyvin pitkälle lasten, nuorten, lapsiperheiden vinkkeliin ja haluan laajentaa katsontakantaani, kuulla eri sukupuolten, monen ikäisten, eri elämäntilanteissa olevien ihmisten mietteitä, tavoitteita.

Vastaa tähän

Heippa,

olen ope ja opo Kotkassa ja maalainen Miehikkälässä. Menneessä ammatissani maanviljelijänä olin koko 90-luvun mukana Grass Roots -aktiviteeteissa, paitsi kotimaassa, myös sen aikaisissa ilman nettiä toimineissa kv-verkostoissa.

Tuolloin kampanjoimme toivon ja omaehtoisen elämään tarttumisen puolesta. Ajat olivat tuolloin maaseudulla näköalattomia ja yhteiskunnalliset vastakkainasettelut mustavalkoisia. Nuoruusvuosiini kuului voimallisesti uusi aalto ja tee-se-itse-yhdessä -henki, sellainen "meidän on luotava uusi kuva ihmisestä".

Olen auttamattoman vanhanaikaisesti idealistinen. Siksi myös henkeen ja vereen kaikessa sosiopedagogisessa mukana. Nyt yritän toteuttaa pieniä verkottumis- ja yhteisöllistymisvallankumouksia koulumaailmassa esimerkiksi luomalla siltoja opettajien kesken ja opiskelijoiden kanssa.

Elonkehällinen ajattelu on leimannut elämäni eri vaiheita ja aiheuttanut kaikenlaisia pieniä tekoja ja toimia, joiden järkevyydellä en tietty voi kerskua, mutta yritän noudattaa silti periaatteita ja välttää kyynistymistä. Maailman suuret ongelmat ovat miljoonien arkipäivän valintojen tulosta (toki myös suuria päätöksiä), joten pienillä arjen valinnoilla on myös mahdollisuus kääntyä tekemään toisin.

Tältä ryhmältä toivon tekoja periaatteellisten puheiden lisäksi. Olen valmis itse toimintaan. Kansalaismedia ei elä periaatteessa vaan käytännössä.

Vastaa tähän

Liityin nyt ja laitan tähän nyt ajanpuutteen vuoksi vain lyhyesti (jatkan joku toinen kerta).

Olen amk-tasoisen ICT-koulutuksen yli nelikymppisenä hankkinut liike-elämän palveluksessa toimiva foliohattutäti, blogiaktivisti ja kansalaisyhteiskunnan kannattaja. Olen kyynistymättä säilyttänyt idealistisen arvomaailman ja toimin netissä nimenomaan yksityishenkilönä, itsenäni, en ammatti-identiteetin roolissa. Siksi käytän kaikissa internetaktiviteeteissä samaa avatarnimeä, se on verkkoidentiteettini - se siis on yksi yhteen IRL-persoonan kanssa.

Mielestäni nykyään kuka tahansa voi olla globaali media (itsellänikin on tosi pienimuotoisesti n. 100 uniikkia lukijaa päivässä), joten on syytä itsekunkin harjoitella taitoja, jotka ennen kuuluivat vain toimittajille.

Vastaa tähän

Tuli tässä hetki sitten puheeksi teema, joka palautti mieleeni erään puheen, jonka pidin yliopistolla 5 vuotta sitten. Se puhe on luettavissa verkossa ja sisältää kansalaistoiminnan näkökulmasta edelleen ajankohtaisia näkökulmia. Muun muassa pojaa sille, miksi minä kannatan toiminnallista lähestymistä.

>>Aktiivinen kansalainen ja hyvä hallinto -puhe 20.1.2003

Vastaa tähän

Tere tere,

Olen mikkeliläistynyt inarilainen. Asunut Mikkelissä vuodesta 2000. Koulutukseltani olen media-assistentti. Vuosina 2002-06 olin Otavan opistossa hanketyöntekijänä ja tuona aikana olin mukana suunnittelemassa ja käynnistämässä Mikkeliin kansalaismediatoimintaa. Miämedia aloitti vuoden 2005 tammikuussa ja minä olin sen puikoissa vajaat 1,5 vuotta. Se oli mielenkiintoista aikaa.

Tällä hetkellä työskentelen vetäjänä Mikkelin kaupungin Mikropajassa, joka on työvalmennuspaikka atk-alan tutkinnon suorittaneille. Ts. astinlauta työelämään. Työnohessa opiskelen kulttuurialaa Mikkelin amk:ssa ja kansalaismedialla on kytkös opintojeni loppuun saattamisen kanssa.

Kansalaismediassa minua kiinnostaa mm. yhteisöllisyys ja tekemisen riemu sekä vaikuttamisen mahdollisuus. Itse en halua olla sanoillani vaikuttamassa päätöksentekoon, mutta haluan olla luomassa mahdollisuutta ja puitteita niille, jotka haluavat. Mikkelin seudun Miämediaa ollaan paraikaa uudistamassa ja sinne rakennetaan myös vaikuttamisen paikka. Kansalaismedia-termi nousee esille nykyään paljon useammin kuin vuonna 2005, jolloin toimijoita oli aika vähän. Mikä sitten on kansalaismediaa? Tähän näyttäisi löytyvän vastauksia jo teidän esittelyistä, hieno homma.

Vastaa tähän

Hei kaikille!

Olen media-assistentti AT Arja Vähämäki Mikkelin Emolasta. Aloitin Otavan Opistolla Nettilehti Miämedian päätoimittajana 24.9.2007 ja koulutan Miämedian kirjeenvaihtajia. Apuna on Otavan Opiston kouluttajia. Aloitin 4.8.2008 Mikkelin kansalaisopistolla kurssisihteerinä ja kuulun mm. Emolan seuraan ja Mikkelin Mobilisteihin. Kuvaan paljon digikameralla, matkustelen, käyn sauvakävelyllä ja luen erilaisia julkaisuja ja kirjoittelen freelancer-toimittajana eri lehtiin. Hyvien ystävien tapaaminen on tärkeää.

Tulin mukaan Kansalaismedia Miämediaan heti alkumetreiltä v. 2005. Silloin Sippo Seurujärvi oli projektipäällikkönä Otavan Opistolla ja järjestettiin ensimmäiset kirjeenvaihtajakoulutukset. Opiskelin silloin Otavan Opistolla audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkintoa (Multimedia ja verkkoviestintä, julkaisugrafiikka) ja tunsin asian heti omaksi. Innostuin niin paljon siitä, että pääsisin tätä kautta tekemään Emolaa tunnetuksi, että liityin heti Emolan seuraan ja 11.1. 2005 lähtien olen tuottanut juttuja Emolan seuran sivuille ja sitten v. 2006 alusta Mikkelin Mobilisteille sekä päivittänyt heidän kotisivujaan.

Nettilehti on yhteinen asia ja tekstin tuottaminen on mukavaa, kun ottaa sen harrastuksena. Tämä on vapaaehtoista kansalaistoimintaa ja tässä tapaa paljon mielenkiintoisia ihmisiä ja koko ajan asiat rullaavat eteenpäin. Meillä on kirjeenvaihtajien kanssa oikein mukavaa koulutuksissa ja pidämme yhteyttä myös vapaa-aikana. Miämedian kirjeenvaihtajia on tällä hetkellä 46.

Emolan seura on vireä kaupunginosaseura ja meillä on tapahtumia pitkin vuotta. Jäseniä on 150 ja tiedote jaetaan joka talouteen neljä kertaa vuodessa. Nettiä seurataan ahkerasti ja paperitiedotteet ovatkin "vanhempaa väestöä" varten, kun heillä ei välttämättä ole tietokoneita käytössä - ellei lapset ja lapsenlapset opasta. Tekstiä Emolan sivuille tuotan pääasiassa itsenäisesti, mutta yhteydenottoja tulee paljon. Kiitostakin on saatu mukavista jutuista ja sivuista. Aikapula vaan iskee välillä ja tulee "luovia taukoja"...

Meillä Emolassa on tiedotettu Kansalaismediassa uutisissa tapahtumista ja sitten tehty juttuja, kun tapahtuma on mennyt ohi. Laitan usein kuvia täydentämään juttua. Teen haastatteluja ja silloin tällöin pyydän juttuja myös ulkopuolisilta mm. Positiivareiden Juhani Töytäriltä, jonka olen tavannut henkilökohtaisesti. Kuulun itsekin Positiivareihin ja kirjoittelen joskus Ajatusten Aamiaisen innoittamana viikon uteluihin.

Pidän yhteyttä muihin medioihin mm. Palana Pelissä -portaaliin, NopolaNewsiin, Mansemediaan ja Järvi-Suomen Kylät ry. Tätä kautta toivottavasti saamme lisää lukijoita ja tunnettavuutta. Keskustelua voisi avata yhteisistä, tärkeistä asioista. Nyt Miämediassa puhuttaa mm. kaupunginosaseurojen jäsenhankinta - miten saadaan uusia jäseniä seuraan.

Tämä on hieno asia! Jatketaan siis yhteistyössä! Jokainen omalta tontilta käsin ja yhdessä.

Syksyisin terveisin: Arja

Vastaa tähän

RSS

© 2010   Luonut: Ville Venäläinen

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot

Kirjaudu chattiin