Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Olen tosi pienyrittäjä ja pohdin ihan yritystoimintanakin asiakkaiden kanssa sitä, millä kaikilla tavoilla ihmisen oppimisen työssä voisi tehdä mukavammaksi, inhimillisemmäksi ja siis houkuttelevammaksi. Näkökulmani on oppimisen johtaminen pysyviä muutoksia aikaansaavan uudistumisen ytimessä. Ei ihan helppo juttu johtaa kun oppiminen on humanistinen ilimiö ja johtamisessa pyritään aika usein ymmärtämään ja ohjaamaan luonnontieteellisillä mittareilla kaikkea mahdollista. Se tuntuu jotenkin hallittavammalta, ihan minusta itsestänikin. Ja tästä syytä oppimisen johtamisen ajattelun oppiminen vaikuttaa erityisen haasteelliselta ja se kiinnostaa.
Nyt sitten olen päätynyt pohtimaan sosiaalista mediaa yksilön, ihmisen oppimisen tukena ja apuna. Tästä syystä päädyin tännekin, yhteisön nimi on juuri tuota. Olen vuosien saatossa käyttänyt varmaan 6-7 eri verkko-oppimisalustaa ja kaikki toimivat ihan samalla lailla, hyvinä tiedon varastointivälineinä. Voi olla,että en vain ole ymmärtänyt niitä kunnolla. Mutta en usko tekniikan olevan ratkaisu, minusta todennäköisempi ratkaisu voisi olla uusi tulokulma mutta mikä se on?
Tästä syystä tuo otsikko "more learning and less e?" Olen tutustunut joihinkin tuoreisiin tutkimuksiin ja sosiaalisen median tiimoilta tehdyt viimeisimmät määrittelyt antavat minulle lupauksia siitä, että more learning and less e voisi olla mahdollista sosiaalisen median oivaltavan käytön kautta.
Näiltä pohjilta etsin täältä keskustelukumppaneiksi ihmisiä, joita kiinnostaa kysymykseni:
" Miten sosiaalista mediaa voisi käyttää henkilökohtaisesti apuna oman johtamisen ja johtajuuden kehittymisessä erityisesti oman, tietoisen oppimisen näkökulmasta?"
toiveikkaana Jorma

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Keskustelun otsikossa kysytään More Learning less e? No, jos se olisikin More learning by edoing?

Vastaa tähän

Hauska. Tuotahan se on. :)
Itse verkossa tekemällä ja muiden tekemisiä ihmetellessä oppii enemmän.

Vastaa tähän

Hei

Näyttää jo olevan jonkin verran aikaa, kun tänne on kirjoitettu SOMEsta ja johtamisen teemasta. Itseäni on alkanut kiinnostaa myös SOMEn käyttö johtamisen välineenä yhä enemmän. Toimin oppilaitos organisaatiossa, jossa kannustetaan/ohjataan opiskelijoita ja henkilöstöä käyttämä SOMEa. Kuitenkin johtamiskäytänteemme ovat kovin perinteisiä; kokouksia aamusta iltaan. Johtamisen toimintamallit eivät muutu vaikka asiakkaiden (opiskelijat) toimintaympäristön muutos on huikea. Teen MBA- tutkintoa, jossa päättötyössäni aion tutkia SOMEn käyttöä johtamisen välineenä. Siksi toivoisinkin yhteydenottoja niiltä henkilöiltä/yrityksiltä, jotka käyttäävät SOMEa työssään johtamisen välineenä. Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksistanne ja oppia uusia toimintatapoja käyttää SOMEa johtamisessa.

yst. Terveisin Kati

katri.luukka@salpaus.fi

Vastaa tähän

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Elias Aarnio

Kommentoi Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa -oppaan tekstiä 7 vastausta 

Jäsenen Elias Aarnio aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Tarmo Toikkanen 1 päivä sitten.

Laura Palmgren

Sosiaalisen median videoalustoista... 51 vastausta 

Jäsenen Laura Palmgren aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas 1 päivä sitten.

Kai Åkerfelt

Neuvoja kaivataan SeconLifen käynnistämiseen 7 vastausta 

Jäsenen Kai Åkerfelt aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Eeva Hara-Lindström 1 päivä sitten.

Eeva Hara-Lindström

Energiansäästöviikko 11-17.10.2010

Jäsenen Eeva Hara-Lindström aloittama: Keskustelut Elo 31.

Jarkko Sairanen

Mitä TVT -taitoja lukio-opiskelijan tulisi vähintään hallita? 9 vastausta 

Jäsenen Jarkko Sairanen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Jarkko Sairanen Elo 31.

Merkki

Lataa...

© 2010   Luonut: Ville Venäläinen

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot

Kirjaudu chattiin